Tur til Stevns 18-06-16

Oprettet d. 2016-06-18

Dykkertur d. 18 Juni. Vi er 4 (Christoffer, Frederik, Niels Peter og undertegnede) fra Næstved Sportsdykkerklub på tur til Boesdal på Stevns. Vi er heldige med vejret, som er en 6 - 8 meter vind, fra vest så det generer ikke, og for det meste fint solskin.

Det bedste er dog sigt i vandet, med et sigt på et stykke over 10 meter på første dyk, og lidt mindre på andet dyk, og samtidigt en del mindre fisk, så gav det alt i alt en rigtig god tur.

- Martti

Svinø 10-04-16

Oprettet d. 2016-04-10

Vi var desværre kun 4 , Hauke, Kåre , Rasmus og jeg. Da Ove var blevet syg.

Vi satte båden i vandet ved svaj bassinet på Karrebæksminde , og sejlede en lille tur, til Svinø, for et strøm dyk,

Der var også ok fart på strømmen, og fin sigt.

- Jesper Bremer

Foredrag om huledykning

Oprettet d. 2016-03-03

Onsdag aften var vi 5 persener fra klubben afsted til foredrag hos Holmegaard Sportsdykkerklub, Anders, Jesper, Rasmus, Lars Bo og Lars.

Her blev holdt et spændende foredrag om huledyk og tekniks dykning, af Olav Bro & Kim Henriksen.

De fortalte om de mange dykkerstede rundt om i verden, hvor de har dykket i huler og gamle oversvømmet jernminer, samt teknisk dybde dykning, fra 50 til 80m under hvad vi normalt dykker til..

Fra det nordlige Norge til Floridas huler og Sipadan i Malaysia blev der vist små dykker film, som de selv har optaget undervejs og de fortalte meget detaljeret om hvad det kræves af uddannelse, samt udstyr for at dykke de specielle steder.

Rødehavet og Malta blev der også vist film fra, og fra steder, hvor mange af os selv har dykket igennem tiderne.

Der var også tid til en god snak om udstyr, som de lidt havde med af, sidemount-flasker, lygter og harness, gasblandinger, samt rebreather.

Et spændende foredrag, hvis man går med tanken om at dykke i huler eller starte på teknisk dykning, Olav & Kim afholder de tekniske kurser, hvis man skulle have lyst til dette.

Følg Olav eller Kim på Facebook, og hør deres næste foredrag.

En stor tak til Holmegaard Sportsdykkerklub for et godt arrangement.

Lars Plambech

Divers Night 2015

Oprettet d. 2015-11-07

Lørdag d. 7/11-15 drog vi forventningsfulde afsted til Divers Night 2015 arrangementet ved Søbadet ved Middelfart. Falcks sportsdykkerklub i Korsør skulle derover og havde et par ledige pladser i bilen, så vi slog til. Som altid, når vi gæstedykker med Falcks sportsdykkerklub, er turen godt arrangeret. De stillede med mad, kaffe, pavilloner, godt selvskab og selvfølgelig deres lunefulde minibus. Planen var, at vi skulle nå til Søbadet, stille pavilloner op og gøre klar og lige nå et eftermiddagsdyk, så vi havde en fornemmelse af dykket inden det store arrangement blev skudt i gang.

Det er ikke for ingenting at Søbadet bliver kaldt for Danmarks bedste stranddyk.  Svømmer man 10-15 meter ud fra stranden, når man en skrant med plateauer på henholdsvis ca 10m og ca 20m. Når man følger væggen ned, ser man masser søstjerner, søanemoner, snegle og eremitkrebs krydret med bl.a. fladfisk, torsk og pansermaller.

Efter første dyk bliver der tændt op i den medbragte grill og den lækre grillbuffet bliver sat til livs. Selvom vejret ikke var med os spreder hyggen sig, vi har sat vores pavilloner op ved siden af Diving2000 og der begynder at komme folk til aftenens arrangement. Efter aftensmaden kan vi se frem til 2 timers overfladetid inden klokken bliver 20:15 og alle skal være i vandet. Dennis og jeg bliver enige om at bruge tiden bedst muligt, så vi tager udstyret på og nupper en tur til i vandet. Jeg må indrømme at jeg presser lidt på, da det giver mig muligheden for at nå mit dyk nr. 100 på selve Divers Night dykket.

Efter endnu et flot dyk, har vi lige en halv time til at få skiftet flasker og drikker kaffe inden vi skal i vandet igen. Strømmen har taget til og vi bliver glade for, at vi har haft et par dyk til at orientere os, da vi dykker ned i en skøn blanding af sand, mudder og svømmefødder, sammen med de ca 80 andre dykkere. Det bliver dog til endnu et dejligt dyk og da det traditionen tro klarede op, da arrangementet var overstået kunne vi klæde om og pakke sammen i tørvejr.

Da jeg ikke havde regnet med at nå mit dyk nr. 100, havde jeg ikke taget kage med, hvilket jeg kom til at høre en del for. Men på trods af den lille finnefejl, var det et godt arrangement og en god tur sammen med Falcks sportsdykkerklub.

/Anders.

DSF 50 års Jubilæum

Oprettet d. 2015-09-12

Niels Peter og jeg mødtes i klubben kl. 8.15 for at gøre klar til turen til det fynske hvor vi havde håbet at dykke på vraget af Amigo i anledning af forbundets 50 års jubilæum. Desværre viste vejret sig ikke fra sin bedste side, så turudvalget fra forbundet havde allerede vi tog afsted besluttet at flytte dagens dykning til Motortorpedobådene i Lunkebugten og Ærøsundfærgen.

Da både Niels Peter og jeg havde været på Ærøsundfærgen men ikke Motortorpedobådene besluttede vi at tage til motortorpedobådene. Vi skulle dog først til Nyborg for at blive registreret. Vi satte derfor hurtigt kursen mod Nyborg i silende regnvejr. Forhåbningerne til vejret var ikke høje, men da vi kørte over broen klarede vejret op og endte med senere på dagen at blive helt fint med solskin - dog stadig blæsende.

Vi nåede Nyborg en halv time før arrangementet startede, så vi havde håbet på en kop kaffe, men det var sparet væk. Efter vi havde tilmeldt os turen og talt lidt med andre dykkere og de forskellige udvalg under forbundet hørte vi formandens velkomsttale inden vi kørte med Thurø for at blive sejlet ud til vraget.

Turen til Thurø tog ca. 35 minutter, men det viste sig vi var i mere end god tid. Vi skulle nemlig vente på et hold mere der kom. Efter at have ventet halvanden times tid var vi klar på at blive sejlet ud til vraget. Turen gennem søen var lidt hård, men vi klarede os.

Velankommet til den opankrede båd over vraget var Niels Peter og jeg første hold i vandet. Vi skyndte os at få udstyr på og dumpede i og ned langs ankertovet. Her fandt vi hurtigt bundtovet der var bundet på vraget. Bundtovet var bundet på i rælingen i den ene side. Sigten var tålelig, omkring 3-4 meter, dog med en del svæv i vandet. Vraget var fuldstændig overbegroet af søanemoner og sønelliker. Efter et par ture rundt langs skibet havde vi dannet os et overblik og kunne identificere bl.a. hvor kanonen havde stået. Kanonen var dog pillet af af tyskerne selv inden de sænkede skibene. Det var også nemt at finde torpedorørene hvor torpedoerne ville være blevet affyret fra. I stævnen af skibet fandt vi to torpedo liggende frit på bunden.

Efter 30 minutter på vraget var vores aftalte bundtid brugt op så vi begyndte uddykningen. Da vores maksdybde kun nåede 8,5 meter sprang vi sikkerhedsstoppet over og gik direkte i overfladen. Her kom vi op i båden hvor vi fik lov at vente på den gode side af en time inden "taxigummibåden" kom og sejlede os i havn. Klokken var nu allerede blevet over 3 så det blev ikke til mere end et dyk i dag. Vi fik pakket os sammen og satte kursen hjem.

Vraget kan varmt anbefales, også til nybegyndere. Det ligger på en dybde så alle kan være med og meget beskyttet. Der er ingen stærk strøm og skibet er for lille til penetrering så ingen farer for nedstyrtning heller.

- Morten

Dykkertur til Møns Klint søndag d. 21/6 2015

Oprettet d. 2015-06-21

Det var med stor forventning at vi mødtes i klubben her til morgen. Vi havde planlagt at tage til Kanonvraget i Øresund. Og mens vi gjorde båd og udstyr klar, snakkede vi lidt frem og tilbage omkring den logistiske udfordring i, at skulle pakke 8 dykkere og 16 flasker ned i vores lille rib. Vi blev i midlertidig enige om, at vi skulle gemme turen til Øresund til en dag med knap så mange fremmødte J Vi valgte i stedet, at køre til Klintholm Havn og sætte båden i, for at sejle ud til Møns Klint. Vi valgte i samme ombæring at gøre dykkene lidt kortere, så vi kunne nøjes med en flaske hver og dermed have plads på båden. Den lange køretur til Klintholm Havn blev krydret lidt med en insisterende bippen fra Jespers bil, der gjorde os opmærksom på, at der (stadigvæk) var en pære der ikke virkede, hver gang Jesper trådte på bremsen… Vel ankommet til Klintholm Havn får vi båden i vandet og gjort udstyret klart. Vi stævner ud mod Møns Klint (uden om bundgarnspælene denne gang) i højt humør og med Kåres visdomsord i ørerene ” Husk på Anders. Man må ikke sejle hurtigere, end at man kan drikke kaffe samtidig”. Ude ved klinten, sejler vi lidt frem og tilbage i et forsøg på at finde de dybe grøfter, der er i bunden udfor Klinten. Da ekkoløjet viser noget, der kunne ligne grøfter, bliver vi enige om at prøve og Kåre foreslår, at hvis vi bare svømmer efter 120 grader, så finder vi dem nok. Vi fandt dem dog ikke, men fik da øvet navigation, hvilket vi vidst alle kunne have brug for J. På andet dykket prøver vi et nyt sted, og her lykkedes det både for Jesper og Rasmus og for Mads og Martti at finde grøfterne. Jeg konstatere derimod, at min tørdragt, for hvert dyk, bliver gradvist mere utæt, så mon ikke våddragt sæsonen snart går i gang for mig…

Galleri fra turen

Dyk på Ebenezer...næsten

Oprettet d. 2015-06-07

Så var det endelig blevet søndag og der skulle dykkes. Vejret kunne desværre ikke helt matche fredagens og lørdagens vejr, men vi mønstre alligevel 5 forventningsfulde dykkere. Vi diskuterer lidt frem og tilbage omkring vind- og strømforhold og blev enige om, at Grønsund nok er det bedste bud på en god tur, så vi pakker båden og kører afsted mod Hårbølle havn. Vel ankommet sætter vi båden i vandet, hvilket blev gjort med et sådan engagement, at den bageste rulle på traileren, bliver rykket en smule af … Men da man jo ikke skal tage sorgerne på forskud, tænker vi ikke mere på bådtraileren og stævner ud i Grønsund med kurs mod vraget af Ebenezer. Vi dropper ankeret på koordinatet og gør klar. Ulla og jeg tager først dyk, da de andre er i våddragt. Vi når bunden og konstatere at der er omkring 2 meter sigt og en pæn del strøm, så efter at have svømme i ca 10 minutter i den retning vi tror vraget befinder sig, opgiver vi og lader os drive med strømmen. 20 min. Senere går vi mod overfladen efter en dejlig rutsjetur hen over tang og muslingebanker. Da Lars, Kenneth og Niels skal i vandet, vælger vi en anden taktik og sejler om på den anden side af vrages position, før de går ned. Det hjalp dog ikke meget, så det blev også ”bare” til det dejligt strømdyk for dem. Vel tilbage i havn, går jagten på værktøj i gang, Vi skal have skruet den bageste rulle fast på traileren igen, før vi kan få båden med hjem. Heldigvis kunne vi låne os frem til en svensknøgle og en rørtang og i løbet af små to kopper kaffes tid, havde Kenneth og Lars fikset traileren.

Galleri fra turen.

Turberetning for pinsen 2015

Oprettet d. 2015-05-29

Lørdag:

Weekenden stod i dykningens tegn. Vejret var perfekt og vi havde bestemt os for at tage et kig på Ærøsundfærgen. Vi pakker bilen og båd med 5 personer, bagage og flasker og kører mod Fyn. Lars lægger bil til og vi får, for de flestes tilfælde, en behagelig tur. Da vi efter små 2 timer fyldt med småsnak, røverhistorier og forventninger om vraget, når frem til Ballen havn, får vi hurtigt båden i vandet og gjort os klar. Solen skinner og vinden er svag, da vi sejler de 500 meter ud til afmærkningsbøjerne. Morten og jeg er første hold i vandet. Så snart vi bryder overfladen, kan vi se topdækket på færgen og hurtigt derefter tonede resten af vraget frem. Vi går helt til bunden på 19 meter på bagbords side og svømmer om til stævnen. Vi penetrerer vogndækket og bliver glædeligt overrasket over det varmere vand og den gode sigt. Vi svømmer igennem det store rum og kigger på de mange nøgensnegle og Dødmandshånd. Vi svømmer op af en trappeskakt til vingedækket og ser os lidt omkring. Der er nogen, der har sat et par klapstole på ved et vindue, med en kaffekop på. Vi morer os lidt over det, før vi svømmer tilbage til markeringsbøjen og påbegynder opstigningen. Vel oppe på båden igen, er det Ulla, Lars og Niels, der skal i vandet. Efter endt dyk, sejler vi tilbage til havnen til en velfortjent frokost. Efter frokost bliver det tid til andet dyk, så vi skifter flasker og sætter ud igen.

Galleri fra turen

Søndag:

Morten og jeg har hooked os op på en tur til Lillebælt, sammen med Sportsdykkerklubben Falck Korsør, så det bliver endnu en tidlig morgen, hvor vi mødes kl. 7 for at køre mod Korsør. Vel mødt på Falck stationen, bliver deres minibus pakket med udstyr og kaffe og vi begiver os afsted. Efter en længere køretur, hvor der igen blev fortalt dykkerhistorier, ankommer vi til Kongebrogaarden, ved den gamle Lillebæltsbro. Her erfarer vi, under indtagelse af en længe ventet kop kaffe, at strømmen er svag så vi har ramt tidspunktet helt rigtigt, så vi skynder os at få udstyret på og komme i vandet. En kort svømmetur ude fra stranden falder dybden fra 6 til 30 meter. Her er der dog ikke så meget liv, men på turen på igen langs skrænten, støder vi på masser af søstjerner, snegle, søpindsvin og eremitkrebs. Vi når at komme op af vandet igen inden strømmen bliver for kraftig. Efter endnu en sludder og en kaffetår, pakker vi bilen og kører over den gamle Lillebæltsbro med kurs mod ammoniakhavnen. Her står den på endnu et dybt dyk med masser er søstjerner og eremitkrebs. Vi afslutter dagen med et vragdyk i Knudshoved havn.